? ??????????????For All Times? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??22 Grabs Today. 2289 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????????????????????????????????????Loving Maddness? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??9 Grabs Today. 1610 Total Grabs. ??????Preview?? | ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, April 24, 2009

Bab 1

Desa keriangan sedang sang tupai berkejaran naik turun dari satu pokok kelapa ke satu pokok kelapa yang lain, si anak ayam yang baru sahaja menetas berdecit-decit bunyinya kerap berlindung di bawah sayap ibunya. Si ibu ayam pula,jangan pernah disergah, kelak kita hendak dipatuknya. Fenomena kehidupan yang sangat indah ini menjadikan hati ini sering melonjak-lonjak kerinduan ingin pulang ke desa kelahiranku.Sangat berbeza dengan kehidupan di bandar yang banyak pancarobanya. Namun bukan aku maksudkan tiada langsung keizzahan hidup dibandar ini. Masing-masing punya peranan dan fungsinya tersendiri. Namun bagiku, tempat kaki ini mula menapak dan bertatih jua sering mencuit rindu di kampung halaman. Hidup berdikari di perantauan menjadikan aku sering kental hatinya tatkala himpunan dugaan yang melanda. Mungkin pengalaman lampau banyak mengajar aku bahawa kehidupan ini bukan semudah yang disangka. Apa yang enak kita madahkan tidak semanis lakunya. Teringat aku dengan firman Allah dalam surah Assoff ayat 2 hingga ayat 3,dimana mafhumnya:"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?(Itu) sangat dibenci disisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan".
Seringkali hati ini dilukai oleh hunusan pedang dan tujahan panah angkara musuh durjana manusia sang iblis dan kuncu-kuncunya. Pernah jua aku hampir tersungkur dengan perasaan sendiri mungkin kerna aku bukan sehebat Rabiatul Adawiyah yang mencurahkan segala CINTAnya bersama Sang PENCIPTA maha Agong. (Aku sememangnya menginginkan aku punya semangat sebegitu). Lama-kelamaan aku berfikir bahawa ini semua rencah dan rempah ratus hakikat kehidupan. Pastinya setiap manusia punya pelbagai kisah dan pengalaman mereka masing-masing. Paling penting aku harus tentukan mana satu pengalaman terbaik yang perlu diri ini amalkan dan pengajaran mana yang perlu jadikan 'alarm' dalam melalui ranjau kehidupa n penuh liku ini. Indah setiap yang berlaku. Hikmahnya mungkin sebahagiannya masih belum kitemui sekarang, namun ingatlah jihad adalah apabila kita gagal, kita tidak sesekali pernah putus asa, malah lebih tinggi azam dan cita-citanya untuk meneruskan misi yang ingin dicapai.Bersambung..........